Lars Lönnberg skriver om

de fyra m:n ~ människor, musik, möten, m.m…

Svettig labyrint

20140723_185244

Löparmöte innan start.

En 232:a plats blev resultatet av en fin sommarkväll i en av Moskvas parker. Kvällen omfattade ombyte i tält och vatten som var slut efter målgång. 

En varm och solig onsdagkväll i juli förra året sprang jag andra etappen av Putjajevskie Labyrint, ett 15 kilometerslopp i Sokolniki parken som är ett grönt och fint område i nordvästra Moskva. Ingen startavgift lockade 300 löpare, som kan tyckas vara lite i en stad med femton miljoner invånare. Men löpning är inte poppis i Ryssland. Under de sex år jag hann med att springa i Moskva innan vi flyttade, kunde jag räkna antalet löpare jag mötte under mina löpturer på mina tio fingrar. Intresset verkar bli något bättre med enkla löptävlingar arrangerade av entusiaster, men det är långt kvar till nivån i Sverige. Här går det inte en dag utan att två, tre löpares konturer ger mig dåligt samvete när jag ser dem genom min regniga bilruta.

På kartan såg den 7,5 km långa banan ganska krångligt ut, men ute på stigarna var det bra pilat. Servicen omfattade omklädning i tält, väskförvaring och vatten vid varvningen som var slut när jag kom i mål. Det gjorde ingenting för jag var så himla nöjd med mitt kilometersnitt under sex minuter. Det blev ju självklart ingen topplacering med tiden 1,25, men trivselfaktorn var hög. Ryssar är duktiga på att fixa grejer med enkla medel och under enkla förhållanden. En av de bättre onsdagkvällarna.

Kommentera

